Leta i den här bloggen

torsdag 12 november 2009

Hur tänker dom?

Att vara studerande utan extra arbete är nog som allmänt känt inte så fett ekonomiskt. Får man sen då för mycket utbetalat av CSN så blir det ju inte bättre. Lagen säger, har man fått för mycket studiemedel så blir man återbetalningsskyldig. Visst så långt är jag med. Men frågan är då hur de har tänkt att man ska ha råd att betala tillbaka denna summa. Låt säga att man får 10 000kr i månaden av CSN. Man har utgifter på 7000kr i månaden. Sen ska man ju äta och kanske kunna roa sig lite då är man nere på noll. Får man då ett brev från CSN att man ska betala tillbaka 4900kr för att det har blivit något fel hos dem så undrar jag hur de tänker. Alltså skiter man i att äta eller göra något annat än att betala det man har som fasta utgifter så står man ju ändå -1900kr. Och man ska ju inte tro att de kan lägga om den summan så det blir ett lån, nej nej nej för då har man ju fortfarande fått för mycket pengar enligt deras datorer. Jag kan säga att jag inte fattar hur myndigheter tänker. Sen är det ju så att när man ska ha av dem så behöver det inte gå så fort, då får man helt enkelt bara vänta tills man kommer i turordningen. Men när man ska betala tillbaka så har man 8 dagar på sig att försöka få fram pengarna sen för man den söta lilla fogden efter sig. Vi har ett märkligt system i Sverige måste jag säga.

Detta är ju bara en liten del av det svenska samhället som inte funkar som det ska. Kolla bara en sån sak som små irritationsmoment. Detta är inte första gången detta händer och då undrar man vilket förtroende får då de som säljer skiten. Köp en ny mobiltelefon den funkar ca: 1 månad sen ballar den ut helt och hållet. Man får lämna in den och de fixar felet på den sen funkar all som det ska. Hur många vänder sig till den butiken igen när nästa telefon ska köpas??? Sen undrar man ju om telefonbolagen har så in i helvetes bråttom att få ut sina telefoner på marknaden att de inte hinner kolla hur länge de funkar innan de pajar ihop helt och hållet.

Nä det finns mycket som kunde ha funkat annorlunda, men som människa i det svenska samhället så har man inte så mycket att säga till om tydligen. Man får helt enkelt försöka att fixa det på egen hand det som går och resten får man försöka ha förståelse för, även om det kan vara svårt i många lägen.

Nu till något helt annat, att få saker gjorda. När man är arbetande och har lite tid över så får man tydligen mer gjort än när man är arbetslös. Detta är ett känt fenomen bland de flesta människor. Då undrar man lite, hur fungerar egentligen människan. Nu när jag har varit sjuk så har jag ändå ställt klockan och gått upp vid 07:20 även om jag gått och lagt mig vid 02:30 på natten. Visst man är ju helt utmattad men ändå borde man få något gjort. När jag går upp så sätter jag mig lite vid datorn sen äter jag lite frukost och sen blir det soffan och film. Man ligger i soffan och tänker att man borde diska, städa och fixa lite hemma men, nä. Det blir liksom inte av. Även om man har orken till det så blir det inte av. Det verkar precis som att kroppen ställer om sig på att inte göra något när man inte har direkta tider att passa. Kan det vara så eller? Jag vet många som har samma problem men det borde ju gå att hitta lösningen till detta så att man är lite mer aktiv även när man inte måste.

Aja idag blev det kanske inte så mycket intressant läsning men detta var sånt som jag har haft och fått i huvudet under några dagars tid nu så jag tänkte att jag skriver av mig det här så behöver jag inte fundera över det något mera.

Ha det bäst alla och på återseende!!!

SEE YOU AROUND SOMETIME /Saint

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar