Leta i den här bloggen

fredag 2 oktober 2020

Prioriteringar

 

Hela livet går ut på att prioritera rätt. Fram tills man ska klara sig själv sköter föräldrar eller någon form av vårdnadshavare detta åt den individen det gäller. Där är det otroligt viktigt att man som vuxen gör rätt. Gör man inte det så kommer det bli problem när man kommer ut i livet.

Att prioritera rätt är inte alltid så lätt. Vad ska komma först och vad ska komma sist? Att ta bort det som man tar för givet från prioriteringslistan är totalt galet. Då snackar jag om andra mänskliga liv. För det är ju faktiskt så det funkar. Människor som står dig nära tar man alltid för givet. Dom har funnits där en längre tid om inte hela livet. Så det kommer dom ju fortsätta göra. Jag skulle väl vilja säga nej där. När man minst anar det så kommer dom människorna inte längre finnas i din närhet längre.

Vad händer då när någon blir tagen för givet. Jo den personen känner sig troligtvis mindervärdig i sig själv. Den känner sig inte älskad av de som borde visa att dom älskar den människan. Den kommer troligtvis glida ifrån längre och längre bort, och tillslut är den så långt borta så man kommer aldrig få den tillbaka.

Det spelar inte någon roll hur stora eller små saker som kommer emellan dessa personer och dig själv. För tar du inte in dessa människor på din prioriteringslista så kommer det gå snabbare än du tror att förlora dom. Samma sak gäller med allt annat i livet också. Du måste prioritera rätt för att allt som du har runt omkring dig ska funka. Själv försöker jag men glömmer ofta bort de närmaste. Och det är därför jag försöker säga till andra att inte göra som jag.

Sen kommer vi till den egna tiden. Även om man måste vårda sina relationer så måste man någon gång i veckan ha egen tid. Om det är 1 timme på gymmet eller avslappning i sängen med en bok eller var det kan vara så är faktiskt den egna tiden nog så viktig. För får du inte den utan lägger all tid på andra så kommer du för eller senare kväva dig själv och då kommer du absolut inte må bra.

Den fina balansen mellan alla saker i livet är det viktigaste man har att tänka på. Och minsta lilla att man glömmer bort något så finns de plötsligt inte där längre. Och tro mig. När det händer kommer du inte må bättre. Då kommer du in i dina egna tankar och börja fundera över varför du har gjort som du har gjort. Och där med så är cirkusen igång. Sen går det snabbt framåt och tillslut står det en stor vägg mitt framför dig som du kör huvudet rakt igenom. Och vips så ligger du sjukskriven för utmattning eller som det så fint heter. Gått in i väggen syndromet.

Så innan ni lägger all er energi på en och samma sak. Tänk noga innan, inte tänka efter. Gör en prioriteringsordning för er själva. Och försök följa den. Det är det rådet jag kan ge er alla. Och med det sagt så kommer jag väl ta upp det där med otrohet i nästa inlägg. Eller jag kommer att börja med det. För det är ett så stort område så det kräver nog några inlägg för att ta sig igen om.

Men tills vi ses igen,

See You Around Sometime.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar